Normadiah, Daud and Nadhirah, Nordin and Mariam Nabilah, Mohd Noor (2015) Kefahaman ahli akademik IPTA Kuala Terengganu terhadap konsep penyusuan susu ibu menurut perspektif Islam. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 10 (1). pp. 1-18. ISSN 2289 6325
Text
FH02-FKI-15-03870.pdf Restricted to Registered users only Download (471kB) |
Abstract
Kefahaman terhadap penyusuan susu ibu menurut perspektif Islam sangat penting dalam memastikan kejayaan penyusuan susu ibu terutamanya dalam kalangan ibu yang bekerjaya. Ketiadaan kajian berkaitan kefahaman terhadap konsep penyusuan susu ibu menurut perspektif Islam dalam kalangan ahli akademik IPTA sedangkan mereka adalah golongan terpelajar yang perlu dijadikan panduan dalam kalangan wanita lain merupakan permasalahan utama kajian ini. Justeru itu, kajian ini dibina untuk mengkaji kefahaman ahli akademik di IPTA Kuala Terengganu tentang penyusuan menurut perspektif Islam. Kajian ini dilakukan secara lapangan (field studies) dan menggunakan kaedah kuantitatif. Data dikumpulkan melalui instrumen soal selidik dan temu bual bersama pakar pakar dalam bidang Fiqh kekeluargaan Islam.Seramai 140 daripada 180 orang responden telah dipilih dari lokasi yang terpilih ialah UiTM Kuala Terengganu, UMT dan UniSZA. Hasil dapatan menunjukkan para responden mempunyai kefahaman yang baik berkenaan dengan penyusuan susu ibu menurut perspektif Islam dengan purata nilai min antara 2.67-3.92. Dapatan ini menunjukkan bahawa ilmu pengetahuan tentang Islam merupakan asas yang penting dalam memastikan kejayaan pelaksanaan penyusuan susu ibu ini.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Ahli Akademik, Kuala Terengganu, Penyusuan Susu Ibu |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HQ The family. Marriage. Woman |
Divisions: | Faculty of Islamic Contemporary Studies |
Depositing User: | Fatin Safura |
Date Deposited: | 31 Jan 2022 04:17 |
Last Modified: | 31 Jan 2022 04:17 |
URI: | http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/4984 |
Actions (login required)
View Item |