Penggunaan ePortfolio Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab

Yahaya, Mohd Firdaus and Osman, Dr. Norasyikin (2012) Penggunaan ePortfolio Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. In: (NR) Dinamika Pendidikan Bahasa Arab: Menelusuri Inovasi Profesionalisme Keguruan. Penerbit Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), pp. 85-98. ISBN 978-983-9842-57-9

[img] Text
fh05-FBK-15-02499.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Gelombang teknologi maklumat telah mencetuskan perubahan gaya hidup masyarakat pada masa kini. Bidang pendidikan tidak terlepas daripada situasi ini dengan munculnya pelbagai inovasi terkini yang bertujuan untuk memajukan bidang pendidikan seiring dengan zaman teknologi. Salah satu daripadanya ialah portfolio dalam bidang pendidikan yang telah berubah wajah dan bentuk,hasil daripada kemajuan teknologi. Jika dahulu portfolio menggunakan kertas sepenuhnya, namun kini kecanggihan teknologi telah mengubahnya. Portfolio yang berbentuk elektronik ini dikenali sebagai ePortfolio. Menurut Batson (2002), terdapat tekanan untuk membebaskan hasil kerja pelajar daripada menggunakan kertas, lalu menjadikan ia lebih tersusun, mudah dicari dan dibawa. Hal ini akan mencetuskan kemungkinan untuk melihat kembali keseluruhan kurikulum dan menilai semula fakulti dan program, mengiktiraf hasil kerja pelajar dan meneliti perjalanan akreditasi.

Item Type: Book Section
Subjects: P Language and Literature > PI Oriental languages and literatures
P Language and Literature > PJ Semitic
Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources > ZA4050 Electronic information resources
Divisions: Faculty of Languages & Communication
Depositing User: Fatin Amirah Ramlan
Date Deposited: 04 Jan 2022 01:57
Last Modified: 04 Jan 2022 01:57
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/2827

Actions (login required)

View Item View Item