The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand

Rahimah, Embong and Suwannee, Langputeh (2016) The ways of parental involvement in children education management for muslim children in Southern Thailand. In: International Postgraduate Research Conference, 08-10 Oct 2016, Terengganu.

[img] Text
FH03-INSPIRE-17-08311.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

Matematik Islam ialah matematik yang menjadikan Al-Qur'an dan Sunnah Nabi sebagai postulat, oleh kerana itu di dalam matematik Islam, kita tidak perlu membuktikan suatu data yang datang daripada Allah dan Rasul-Nya, sekalipun nanti di dalam perjalanannya, matematik Islam seolah membuktikan kebenaran sunnah-sunnah Nabi. Al-Qu'ran merupakan kitab suci umat Islam yang merupakan sumber utama bagi segala disiplin ilmu­ ilmu pengetahuan lain. Kehebatannya tidak dapat ditandingi oleh mana-mana kitab atau buku lain dan kekal sepanjang zaman. Justeru, umat Islam wajib menjadikan Al-Qur'an sebagai sumber rujukan utama untuk pembangunan ilmu sebelum merujuk kepada teori ataupun konsep-konsep lainnnya. lni berdasarkan Al-Qur'an sangat berpengaruh pada pembangunan dan percambahan bidang-bidang ilmu. Hal tersebut terlihat jelas adanya penghargaan yang teramat tinggi bagi mereka yang beriman dan berilrnu dibandingkan dengan orang yang biasa-biasa sahaja. Hal tersebut menunjukan Al-Qur'an sangat mengambil berat tentang pembangunan ilmu pengetahuan. Oleh kerana itu, pentingnya matematik Islam diketahui oleh pelajar dalam dunia pendidikan dengan nilai-nilai yang terkandung dalam agama Islam dan Al-Qur'an dalam setiap pembelajaran. Sehingga, selain dapat mempelajari matematik, pelajar juga dapat mempelajari keagungan Allah dan Firman­ Firman Allah dalam Al-Qur'an yang merupakan ilmu daripada Allah yang diajarkan kepada manusia dengan bahasa logik, mengajarkan kepada manusia apa-apa yang belum mereka ketahui

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Q Science > QA Mathematics
Depositing User: Muhammad Akmal Azhar
Date Deposited: 04 Nov 2020 03:20
Last Modified: 04 Nov 2020 03:20
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/989

Actions (login required)

View Item View Item