Nazilah, Mohamad and Siti Zanariah, Yusoff and Faradi, Rohani and Nor Hafizah, Abdullah and Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy (2016) Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan. In: INTERNATIONAL SEMINAR UUM-UMSIDA 2016, 25-27 Oct 2016, MALAYSIA.
Text
FH03-FBK-17-08923.pdf Restricted to Registered users only Download (354kB) |
Abstract
Makalah ini meneliti penggunaan ragam bahasa berbentuk dialek tempatan dalam pelabelan. Nama perniagaan merupakan gaya atau tajuk yang menjadi pengenalan kepada sesebuah perniagaan. Selain fungsi tersebut, nama perniagaan harus menarik dan mudah disebut serta meninggalkan kesan ingatan berpanjangan kepada pengguna. Kajian ini akan memfokuskan bentuk nama perniagaan berunsurkan dialek yang terdapat di negeri Terengganu. Penelitian dilakukan secara kutipan data, soal selidik dan temu bual. Dapatan kajian mendapati bahawa penggunaan nama perniagaan berbentuk dialek tempatan mampu menarik pengguna ke premis perniagaan disebabkan mempunyai sebutan unik dan mesra pengguna. Kajian ini mengetengahkan satu lagi kaedah dalam promosi perniagaan dengan menggunakan dialek tempatan.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HB Economic Theory |
Divisions: | Faculty of Languages & Communication |
Depositing User: | Muhammad Akmal Azhar |
Date Deposited: | 02 Nov 2020 06:40 |
Last Modified: | 02 Nov 2020 06:40 |
URI: | http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/946 |
Actions (login required)
View Item |