Pentaksiran Kecerdasan Pelbagai kanak-kanak prasekolah: Satu tinjauan awal

Kamarul Shukri, Mat Teh and Yuslaini, Yunus (2016) Pentaksiran Kecerdasan Pelbagai kanak-kanak prasekolah: Satu tinjauan awal. Jurnal Pendidikan Muaddib, 1 (10). pp. 58-67. ISSN 1675-4026

[img] Image
FH02-FKI-18-16411.jpg
Restricted to Registered users only

Download (81kB)
[img] Image
FH02-FKI-18-16412.jpg
Restricted to Registered users only

Download (159kB)

Abstract

Artikel ini akan membincangkan tentang pentaksiran bagi mengenal pasti tingkah laku kecerdasan pelbagai yang dimiliki oleh kana-kanak prasekolah. Pentaksiran merupakan satu proses untuk memperoleh maklumat bagi membant guru membuat penilaian Kecerdasan pelbagai dapat dikenal pasti pada tahap awal umur kanak-kanak lagi. Pentaksiran ini akan memberi peluang kepada guru-guru prasekolah untuk mengenal pasti kecerdasan pelbagai yang dimiliki oleh pelajar-pelajar mereka. Mengetengahkan teori kecerdasan pelbagai oleh Howard Gardner yang mengetengahkan lapan domain sapat memberikan satu ruang kepada guru-guru prasekolah. Guru prasekolah dapat mengadakan aktiviti yang menjurus kepada kecerdasan pelvagai yang dimiliki oleh pelajar-pelajar mereka dan dapat memberi laporan yang berguna kepada ibu bapa kanak-kanak berkenaan. Mengggunakan borang soal selidik yang merupakan borang pemerhatian untuk digunakan oleh dua orang guru prasekolah di dua buah bilik darjah yang mentaksir pelajar mereka mengikut laporan domain tersebut. Menggunakan skala Likert 4 mata dengan item nya sebanyak 40 soalan. Hasil kajian ini akan dapat menjuruskan kanak-kanak tersebut kepada domain yang paling dominan yang terdapat pada seseorang kanak-kanak tersebut.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: pentaksiran, kecerdasan pelbagai, prasekolah
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: Faculty of Islamic Contemporary Studies
Depositing User: Rafidah M.Saaid
Date Deposited: 03 Feb 2022 07:05
Last Modified: 03 Feb 2022 08:01
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/5042

Actions (login required)

View Item View Item