Kesediaan pelajar generasi z di Universiti Malaysia Kelantan dalam pembelajaran teradun bahasa arab dalam era IR4.0

Zulazhan, Ab. Halim and Ahmad Zaki, Amiruddin and Nurkhamimi, Zainuddin (2020) Kesediaan pelajar generasi z di Universiti Malaysia Kelantan dalam pembelajaran teradun bahasa arab dalam era IR4.0. AL-ABQARI, 22 (1). pp. 86-95. ISSN 2232-0431

[img] Text
FH02-FBK-20-44614.pdf
Restricted to Registered users only

Download (216kB)

Abstract

Era IR4.0 telah mencetuskan anjakan paradigma dalam pelbagai sektor, termasuk sektor pendidikan melalui penerapan gabungan teknologi; e-pembelajaran dengan pembelajaran bersemuka yang dikenali sebagai pembelajaran teradun. Kajian ini diketengahkan bagi mengenal pasti tahap kesediaan pelajar Generasi Z (Gen-Z) di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) dalam pembelajaran teradun bahasa Arab. Kaedah kuantitatif telah dimanfaatkan dalam kajian ini dengan menumpukan kepada analisis statistik deskriptif melalui edaran soal selidik yang melibatkan pelajar UMK. Dapatan menunjukkan kesediaan responden untuk pembelajaran teradun bahasa Arab pada tahap tinggi. Oleh itu, dicadangkan kajian berkaitan pembelajaran teradun perlu lebih giat dijalankan pada masa akan datang kerana pelajar Gen-Z bersedia menerimanya.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: bahasa Arab, pembelajaran teradun, pelajar gen-z, e-pembelajaran
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
Divisions: Faculty of Languages & Communication
Depositing User: Fatin Safura
Date Deposited: 25 May 2022 07:24
Last Modified: 25 May 2022 07:24
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/7308

Actions (login required)

View Item View Item