Zulazhan, Ab. Halim and Ahmad Zaki, Amiruddin and Nurkhamimi, Zainuddin (2020) Kesediaan pelajar generasi z di Universiti Malaysia Kelantan dalam pembelajaran teradun bahasa arab dalam era IR4.0. AL-ABQARI, 22 (1). pp. 86-95. ISSN 2232-0431
Text
FH02-FBK-20-44614.pdf Restricted to Registered users only Download (216kB) |
Abstract
Era IR4.0 telah mencetuskan anjakan paradigma dalam pelbagai sektor, termasuk sektor pendidikan melalui penerapan gabungan teknologi; e-pembelajaran dengan pembelajaran bersemuka yang dikenali sebagai pembelajaran teradun. Kajian ini diketengahkan bagi mengenal pasti tahap kesediaan pelajar Generasi Z (Gen-Z) di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) dalam pembelajaran teradun bahasa Arab. Kaedah kuantitatif telah dimanfaatkan dalam kajian ini dengan menumpukan kepada analisis statistik deskriptif melalui edaran soal selidik yang melibatkan pelajar UMK. Dapatan menunjukkan kesediaan responden untuk pembelajaran teradun bahasa Arab pada tahap tinggi. Oleh itu, dicadangkan kajian berkaitan pembelajaran teradun perlu lebih giat dijalankan pada masa akan datang kerana pelajar Gen-Z bersedia menerimanya.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | bahasa Arab, pembelajaran teradun, pelajar gen-z, e-pembelajaran |
Subjects: | H Social Sciences > HM Sociology |
Divisions: | Faculty of Languages & Communication |
Depositing User: | Fatin Safura |
Date Deposited: | 25 May 2022 07:24 |
Last Modified: | 25 May 2022 07:24 |
URI: | http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/7308 |
Actions (login required)
View Item |