Persepsi pelajar sekolah menengah terhadap pembelajaran bahasa Arab

Norasyikin, Osman and Nasywa, Muhammad Ariff Bakhtiar (2019) Persepsi pelajar sekolah menengah terhadap pembelajaran bahasa Arab. Trends in Social Sciences 2019, 1 (2). pp. 43-52. ISSN 2637-0735

[img] Text
FH02-FBK-19-28973.pdf
Restricted to Registered users only

Download (213kB)
[img] Text
FH02-FBK-20-37429.pdf
Restricted to Registered users only

Download (201kB)
[img] Text
FH02-FBK-20-37430.pdf
Restricted to Registered users only

Download (201kB)

Abstract

Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa kedua dalam sistem pendidikan Malaysia adalah salah satu perkara yang paling penting dalam penyebaran bahasa Arab. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pandangan pelajar sekolah menengah dalam mempelajari bahasa Arab. Kajian ini juga mengenal pasti minat pelajar untuk belajar bahasa Arab dan membincangkan kepentingan minat dalam mempelajari bahasa Arab. Di samping itu, kajian ini mengenal pasti motivasi yang mempengaruhi pelajar dalam mempelajari bahasa Arab. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dalam menganalisis soal selidik yang diedarkan. Kajian ini menganalisis soal selidik untuk mendapatkan pandangan pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Arab. Soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data. Soal selidik ini terbahagi kepada empat bahagian. Bahagian pertama mengenai maklumat demografi, bahagian kedua, pandangan pelajar terhadap pembelajaran bahasa Arab, ketiga minat para pelajar dalam mempelajari bahasa Arab dan motivasi para pelajar untuk mempelajari bahasa Arab. Kajian ini memilih pelajar sekolah menengah daripada tingkatan satu hingga tingkatan tiga daripada Sekolah Menengah Kebangsaan Kok Lanas. Hasil kajian ini mendapati bahawa kebanyakan pelajar menyedari akan kepentingan mempelajari bahasa Arab. Semoga hasil kajian ini dapat memberikan manfaat dalam pembelajaran dan pengajaran bahasa Arab.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Pembelajaran Bahasa Arab, Persepsi, Minat, Motivasi
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
Divisions: Faculty of Languages & Communication
Depositing User: Fatin Safura
Date Deposited: 17 Mar 2022 05:02
Last Modified: 17 Mar 2022 05:02
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/6377

Actions (login required)

View Item View Item