Kamarul Shukri, Mat Teh and Nadhilah, Abdul Pisal (2019) Kajian rintis strategi pembelajaran kemahiran berbahasa arab. e-Bangi Journal of Social Sciences and Humanities, 16 (7). pp. 1-12. ISSN 1823-884x
Text
FH02-FKI-19-28203.pdf Restricted to Registered users only Download (472kB) |
|
Text
FH02-FKI-20-37436.pdf Restricted to Registered users only Download (202kB) |
Abstract
Penggunaan strategi pembelajaran bahasa merupakan salah satu alternatif yang dapat membantu pelajar mempelajari dan menguasai pembelajaran bahasa Arab. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kebolehpercayaan instrumen yang digunakan bagi mengenal pasti penggunaan strategi pembelajaran kemahiran berbahasa Arab dalam kalangan pelajar. Selain itu, kajian berbentuk tinjauan deskriptif ini turut mengenal pasti tahap penggunaan strategi pembelajaran kemahiran berbahasa Arab dalam kalangan pelajar. Seramai 30 orang pelajar daripada salah sebuah sekolah menengah agama di Kedah terlibat dalam kajian rintis ini. Data kajian pula diperoleh melalui soal selidik. Tahap kebolehpercayaan soal selidik ini adalah tinggi dengan nilai Alfa Cronbach 0.956. Dapatan kajian menunjukkan tahap penggunaan strategi secara keseluruhan dan berdasarkan kategori dalam kalangan pelajar adalah rendah. Justeru, pelajar diharapkan dapat mempelbagaikan aktiviti pembelajaran bahasa Arab di dalam dan di luar kelas supaya mereka mempunyai lebih banyak peluang untuk menggunakan strategi dengan lebih bijak.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Strategi pembelajaran bahasa, strategi pembelajaran kemahiran berbahasa, kajian rintis, kebolehpercayaan instrumen, bahasa Arab |
Subjects: | H Social Sciences > HM Sociology |
Divisions: | Faculty of Islamic Contemporary Studies |
Depositing User: | Fatin Safura |
Date Deposited: | 17 Mar 2022 01:10 |
Last Modified: | 17 Mar 2022 01:10 |
URI: | http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/6333 |
Actions (login required)
View Item |