Kamarul Shukri, Mat Teh and Yuslaini, Yunus (2017) Pentaksiran pembelajaran akhlak menurut Imam Al-Ghazali. Minda Pendidik, 1 (1). pp. 10-19. ISSN 2289-2532
Text
FH02-FKI-19-26498.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Pentaksiran akhtak memainkan peranan yang penting dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bilik darjah. Proses pentaksiran yang berlaku perlu diberi penekanan kepada akhlak pelajar. Perhatian yang serius diberikan kepada pelajar kerana mereka merupakan tunjang pembentuk masyarakat maju pada alaf ke-21. Artikel ini bertujuan mengetengahkan amalan pentaksiran pembelajaran akhlak menurut Imam al-Ghazali. Pentaksiran akhlak ini perlu diberikan peranan yang penting dalam usaha untuk membentuk akhlak dan sekali gus mempertingkatkan pencapaian akademik pelajar. Pentaksiran ini juga dapat menerapkan nilai-nilai akhlak yang baik kepada pelajar melalui tingkah laku, cara berpakaian, sifat, sikap dan tutur kata yang baik dan sopan bagi membentuk keperibadian seseorang pelajar yang cemerlang di dunia dan akhirat.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pentaksiran akhlak, pentaksiran pembelajaran, nilai-nilai akhlak, lmam al-Ghazali |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General) |
Divisions: | Faculty of Islamic Contemporary Studies |
Depositing User: | Fatin Safura |
Date Deposited: | 07 Mar 2022 08:10 |
Last Modified: | 07 Mar 2022 08:10 |
URI: | http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/6040 |
Actions (login required)
View Item |