Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama

Kamarul Shukri, Mat Teh and Nadhilah, Abdul Pisal (2016) Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama. In: International Conference On Language, Education And Civilization, 24-25 May 2016, Casuarina, Ipoh.

[img] Text
FH03-FKI-18-12967.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti jenis clan tahap penggunaan strategi pembelajaran kemahiran betbahasa (SPKB) yang digunalc.an oleh pelajar dari 12 buah sekolah menengah agama sekitar Kedah. Seramai 350 orang pelajar dipilih sebagai sampel kajian berdasarkan teknik pensampelan rawak berstrata. lnstrumen yang digunakan pula adalah soal selidik "Strategi Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab (SPKBA)"yang dikelaskan kepada enam kategori strategi utama iaitu stJ:ategi mendengar, strategi kosa kata, strategi bertutur, strategi membaca, strategi menulis clan strategi terjemahan. Data kajian ini pula dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dalam bentuk min, sisihan piawai clan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden kajian ini mengan keseluruhan strategi pada tahap sederhana. Keseluruhan responden kajian inididapati lebih kerap menggunakan strategi membaca, diilruti oleh lima strategi yang lain mengil'llt susunan tertinggi iaitu strategi mendengar, strategi terjemahan, strategi bertutur, strategi menulis clan strategi kosa kata. Turut dilaporkan dalam kajian ini enam strategi yang paling kerap digunakan dan enam strategi yang paling kurang digunakan oleh para pelajar. Kesimpulannya., pelajar mempunyai kecenderungan tersendiri untuk menggunakan sesuatu strategi dalam pembelajaran bahasa Arab. Oleh itu, kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran penggunaan beberapa strategi pembelajaran bahasa yang cenderung digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran bahasa Arab.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Faculty of Islamic Contemporary Studies
Depositing User: Muhammad Akmal Azhar
Date Deposited: 25 Oct 2020 07:59
Last Modified: 25 Oct 2020 07:59
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/601

Actions (login required)

View Item View Item