Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu

Kamarul Shukri, Mat Teh and Zanariah, Mat Isa (2017) Tahap penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu. Malaysian Online Journal of Education, 1 (1). pp. 36-44. ISSN 2180-0782

[img] Text
FH02-FKI-18-13236.pdf
Restricted to Registered users only

Download (624kB)

Abstract

Secara tradisi masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak dikaitkan dengan faktor persekitaran dan biologi. Fenomena universal yang berlaku di seluruh dunia ini bukan sahaja tiada bernoktah, malah semakin kompleks mutakhir ini. Masalah penyesuaian tingkah laku yang dialami semasa zaman awal perkembangan kanak-kanak mempengaruhi keseluruhan tindak balas individu terhadap hubungan sosial, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi dan numerasi, kebolehan berbahasa, kemahiran komunikasi, motivasi. kesediaan belajar, kesediaan ke sekolah, kebolehan berbahasa dan kejayaan dalam akademik. Kajian ini bertujuan untuk memberi pendedahan awal berkaitan tahap masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Terengganu (TYIT). Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak dinilai berdasarkan tiga kategori masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak iaitu hiperaktif-terganggu, permusuhan-agresif dan kebimbangan-ketakutan. Seramai 380 kanak-kanak TYIT menjadi sampel dalam kajian ini. Mereka dipilih secara rawak mudah dari lapan daerah di negeri Terengganu. Dapatan kajian menunjukkan keseluruhannya masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak TYIT berada pada tahap yang rendah. Satu bentuk masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak berada pada tahap sederhana iaitu hiperaktif-terganggu. Dua bentuk masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak berada pada tahap rendah iaitu permusuhan-agresif dan kebimbangan-ketakutan. Kanak-kanak lelaki menunjukkan tahap masalah penyesuaian tingkah laku yang lebih tinggi berbanding kanak-kanak perempuan. Dicadangkan guru menilai dan menyediakan profil tingkah laku kanak-kanak agar intervensi awal dapat diberi kepada kanak-kanak yang memerlukan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak, hiperaktif-terganggu, permusuhanagresif, kebimbangan-ketakutan
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HN Social history and conditions. Social problems. Social reform
Divisions: Faculty of Islamic Contemporary Studies
Depositing User: Fatin Safura
Date Deposited: 06 Mar 2022 03:14
Last Modified: 06 Mar 2022 03:14
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/5992

Actions (login required)

View Item View Item