Strategi kecemerlangan institusi pendidikan tahfiz al-Quran di Malaysia : Satu tinjauan literatur

Nor Hafizi, Yusof and Mohd Jamalil, Ismail and Sabri, Mohamad and Tengku Intan Zarina, Tengku Puji (2017) Strategi kecemerlangan institusi pendidikan tahfiz al-Quran di Malaysia : Satu tinjauan literatur. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 15 (15). pp. 55-65. ISSN 2289-6325

[img] Text
FH02-FKI-18-12862.pdf
Restricted to Registered users only

Download (491kB)

Abstract

Sehingga tahun 2014, sebanyak 13 buah Maahad Tahfiz al-Quran negeri (MTQN) menawarkan program diploma tahfiz Darul Quran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Melalui program ini, semua pelajar di setiap MTQN boleh memperoleh diploma tahfiz Darul Quran. Artikel ini membahaskan isu kecemerlangan institusi pendidikan tahfiz di Malaysia. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji strategi kecemerlangan institusi pendidikan tahfiz di Malaysia. Kajian ini berbentuk kualitatif dengan mengambil pendekatan kajian kepustakaan. Hasil sorotan literatur ini mendapati bahawa peranan pentadbir, proses pengajaran dan pembelajaran dan strategi kecemerlangan di institusi pendidikan tahfiz yang cemerlang perlu diperhalusi. Hal ini penting untuk dijadikan garis panduan kepada institusi pendidikan tahfiz di Malaysia bagi memperkasakan kecemerlangan pelajar diploma tahfiz al-Quran.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: strategi, kecemerlangan, pentadbir, pendidikan, tahfiz
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Islamic Contemporary Studies
Depositing User: Fatin Safura
Date Deposited: 24 Feb 2022 02:16
Last Modified: 24 Feb 2022 02:16
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/5761

Actions (login required)

View Item View Item