Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan

Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang and Nor Hayati, Sa’at and Sabri, Ahmad and Ibrahim, Mamat (2015) Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. International Journal of Business and Technopreneurship, 5 (2). pp. 293-306. ISSN 2231-7090

[img] Text
FH02-FSSG-16-06071.pdf
Restricted to Registered users only

Download (222kB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor peramal yang mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Data kajian ini diperolehi daripada borang soal selidik diedarkan secara rawak kepada 379 orang pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga di Negeri Terengganu. Penggunan analisis faktor menerbitkan lapan faktor peramal yang mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Keputusan analisis faktor berjaya membangkitkan satu faktor peramal baru hasil gabungan item daripada pembolehubah asal. Faktor peramal baru ini dinamakan halangan. Meskipun analisis faktor dapat membentuk pembolehubah baru, namun wujud satu pembolehubah asal iaitu kebebasan digugurkan dari kajian ini. Item asal dalam pembolehubah ini berkorelasi dengan baik dalam konstruk lain. Kesemua lapan faktor peramal diklasifikasikan semulaberdasarkan senarai pendek yang diperolehi. Lapan faktor peramal ini disusun mengikut nilai eigenvalue tertinggi sebagai pembolehubah tidak bersandar bagi menerangkan pembolehubah lain. Model peranan dan halangan merupakan faktor peramal yang dominan mempengaruhi pelajar menceburi kerjaya keusahawanan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Analisis faktor, kebolehpercayaan, ujian regresi.
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HB Economic Theory
Divisions: Faculty of Applied Social Sciences
Depositing User: Fatin Safura
Date Deposited: 06 Feb 2022 08:16
Last Modified: 06 Feb 2022 08:16
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/5119

Actions (login required)

View Item View Item