Kualiti perkhidmatan kesihatan awam yang diterima oleh buruh asing: Kajian kes di Lembah Klang

Normah, Awang Noh and Haris, Abdul Wahab and Siti Hajar, Abu Bakar Ah (2014) Kualiti perkhidmatan kesihatan awam yang diterima oleh buruh asing: Kajian kes di Lembah Klang. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 12 (1). pp. 47-56. ISSN 1675-8161

[img] Text
FH02-FSSG-20-40649.pdf
Restricted to Registered users only

Download (57kB)

Abstract

Kualiti merupakan elemen terpenting dalam proses pengeluaran atau perkhidmatan yang dihasilkan oleh sesebuah organisasi kepada pelanggan. Kualiti perkhidmatan merujuk kepada ukuran bagaimana sesuatu perkhidmatan yang disampaikan sepadan dengan jangkaan pengguna. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kualiti perkhidmatan kesihatan awam yang dapat diakses oleh buruh asing. Pengukuran kualiti perkhidmatan kesihatan dalam kajian ini dapat dibahagikan kepada tiga aspek iaitu keadaan perkhidmatan kesihatan, tempoh masa menunggu dan layanan kakitangan hospital terhadap buruh asing. Dapatan kajian menunjukkan sebilangan besar buruh asing berpuas hati dengan kualiti perkhidmatan kesihatan yang diterima oleh mereka.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: kualiti, perkhidmatan kesihatan awam, buruh asing
Subjects: H Social Sciences > HT Communities. Classes. Races
R Medicine > RA Public aspects of medicine > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine
Divisions: Faculty of Applied Social Sciences
Depositing User: Rafidah M.Saaid
Date Deposited: 03 Feb 2022 03:58
Last Modified: 03 Feb 2022 03:58
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/5028

Actions (login required)

View Item View Item