Strategi pembelajaran bahasa: pengenalan konsep dan model

Kamarul Shukri, Mat Teh (2014) Strategi pembelajaran bahasa: pengenalan konsep dan model. Jurnal Kias, 9 (1). pp. 172-197. ISSN 2289-8050

[img] Image
FH02-FKI-18-16403.jpg
Restricted to Registered users only

Download (84kB)
[img] Image
FH02-FKI-18-16404.jpg
Restricted to Registered users only

Download (114kB)

Abstract

Pembelajaran merupakan suatu proses akumulasi maklumat dan matlamat secara berterusan yang berlaku dalam diri individu sejak ia dilahirkan sama disedari ataupun tidak disedari. Pembelajaran terdiri daripada lima domain iaitu kemahiran intelektual, strategi kognitif dan sikap. Pembelajaran juga melibatkan perubahan dan kemahiran, corak kognitif (pengetahuan dan pemahaman), motivasi dan minat serta ideologi. la juga merupakan pemerolehan tabiat, pengetahuan dan sikap. Strategi belajar pula merupakan cara atau teknik yang digunakan oleh pelajar dalam mempelajari dan menguasai sesuatu pelajaran. Justeru, artikel ini membincangkan takrifan serta definisi strategi pembelajaran bahasa (SPB), kepentingan SPB serta ciri-ciri yang ada dalam SPB. Selain itu, model-model taksonomi SPB yang dibina beberapa pengkaji turut dibentangkan untuk melihat kepelbagaian strategi yang digunakan oleh pelajar.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Islamic Contemporary Studies
Depositing User: Rafidah M.Saaid
Date Deposited: 03 Feb 2022 02:11
Last Modified: 03 Feb 2022 02:11
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/5013

Actions (login required)

View Item View Item