Penguasaan Kosa Kata Arab Menerusi Aktiviti “Jawlah Lughawiyyah”

Wan Abdul Hayyi, Wan Omar and Mohd Firdaus, Yahaya and Mohd Shahrizal, Nasir and Zulazhan, Ab. Halim (2014) Penguasaan Kosa Kata Arab Menerusi Aktiviti “Jawlah Lughawiyyah”. In: Seminar Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab 2014, 14 September 2014, Auditorium Blok Akademik UniSZA..

[img] Text
FH03-FBK-14-02242.pdf
Restricted to Registered users only

Download (830kB)

Abstract

Pembelajaran bahasa Arab sebagai bahasa kedua masih belum mencapai hasil yang memberangsangkan, kegagalan menguasai kosa kata yang mencukupi dalam penyampaian makna yang tepat antara penyumbang utama kerencatan penguasaan kemahiran berbahasa di samping faktor motivasi dan tanggapan negatif terhadap pembelajaran bahasa. Kosa kata memainkan peranan penting dalam penyampaian idea dalam semua kemahiran berbahasa. Pelbagai pihak aktif menawarkan pembelajaran bahasa Arab sama ada di peringkat sekolah, institusi pengajian tinggi dan persatuan dalam bidang berkaitan bahasa Arab. Sebagai contoh, program j-QAF diperkenalkan bagi meningkatkan mutu pendidikan negara dengan melahirkan insan yang berkemahiran multi-bahasa. Oleh itu, satu aktiviti alternatif dengan tujuh peringkat pembelajaran bahasa dikenali Jawlah Lughawiyyah yang berkonsepkan aktiviti bahasa di luar bilik darjah yang memaksimumkan pengunaan panca indera yang afektif dan berstruktur diperkenalkan dan ia mampu memberi kesan positif dalam peningkatan pemerolehan bahasa. Aktiviti ini telah dijalankan ke atas para pelajar bukan penutur jati di Sekolah Menengah Agama Sultan Zainal Abidin dan Sekolah Menengah Agama Khairiah, Terengganu. Objektif utama kajian ini adalah mengenal pasti tahap penguasaan kosa kata Arab para pelajar sebelum dan selepas mengikuti aktiviti Jawlah Lughawiyyah yang dianalisis daripada hasil penulisan mereka. Seramai 30 pelajar tingkatan empat daripada setiap sekolah telah dipilih secara rawak dan telah menjalani aktiviti ini. Proses pengumpulan data melalui ujian pra dan pasca telah dijalankan terhadap sampel dan dianalisis menggunakan kaedah kualitatif; rubrik pemarkahan Wikispaces dan kuantitatif; t-test menggunakan perisian GraphPad Prism. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat signifikan ketara dalam peningkatan kosa kata iaitu dari 33.3% meningkat kepada 100%. Justeru, kajian ini mencadangkan agar aktiviti Jawlah Lughawiyyah dipraktikkan dalam proses P&P bahasa Arab khususnya melibatkan pelajar daripada kalangan bukan penutur jati.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Faculty of Languages & Communication
Depositing User: Muhammad Akmal Azhar
Date Deposited: 22 Oct 2020 02:32
Last Modified: 22 Oct 2020 02:32
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/407

Actions (login required)

View Item View Item