Mat Teh, Prof. Dr. Kamarul Shukri (2016) Perbandingan Tahap Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Di Antara Pelajar Lelaki Dan Perempuan: Kajian Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra. In: Wanita Islam Kontemporari Isu-isu, Cabaran & Amalan Terbaik. Penerbit UniSZA, pp. 261-280. ISBN 978-983-2306-23-8
Text
FH05-FKI-17-08239.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
Kajian ini berobjektif untuk mengenal pasti jenis strategi pembelajaran bahasa Arab (SPBA) serta tahap penggunaannya oleh pelajar lelaki dan perempuan di institisu pengajian tinggi Kelantan. Ia juga bertujuan untuk melihat sama ada terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan SPBA tersebut berdasarka jantina. Data dikimpulkan dengan menggunakan soal selidik kendiri yang diubah suai daripada Strategy Inventory for Language Learning (Oxford 1990) versi 7.0 dengan penambahan konstruk metafizik (Kamarul Shukri 2009). Kajian ini melibatkan 100 orang pelajar daripada Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Nilam Puri, Kota Bharu, Kelantan da 100 orang pelajar daripada Akademi Pengajian Islam Universiti Malya Nilam Puri. Ujian-t digunakan bagi menguji hipotesis nol. Hasil Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada penggunaan strategi pembelajaran bahasa Arab berdasarkan jantina. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pelajar perempuan menggunakan strategi pembelajaran bahasa secara signifikan dan kerap berbanding lelaki.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education P Language and Literature > PJ Semitic |
Divisions: | Faculty of Islamic Contemporary Studies |
Depositing User: | Fatin Amirah Ramlan |
Date Deposited: | 09 Jan 2022 06:20 |
Last Modified: | 09 Jan 2022 06:20 |
URI: | http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/3352 |
Actions (login required)
View Item |