Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab

Mat Teh, Kamarul Shukri and -, Mohamad Amin (2009) Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab. Malaysian Education Deans’ Council Journal, 3 (1). pp. 76-86. ISSN 1985-546X

[img] Text
FH02-FKI-18-16392.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
FH02-FKI-18-16393.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

Tinjauan literatur menunjukkan kepentingan strategi memori dan kognitif dalam pembelajaran bahasa pelajar. Kajian ini dijalankan untuk menerokai tentang penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan pelajar bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama. Sampel terdiri daripada 460 orang pelajar Tingkatan 4 yang dipilih secara rawak daripada 13 buah Sekolah Menengah Agama di Terengganu. Data dikumpulkan menggunakan soal selidik kendiri untuk mengukur penggunaan strategi memori dan kognitif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan responden adalah rendah. Justeru, implikasi pedagogi mencadangkan agar pelajar diberi kesedaran tentang kepentingan strategi memori dan kognitif, mengadakan bengkel latihan, dan memaksimumkan penggunaan kedua-dua strategi tersebut. lmplikasi kajian lanjutan dengan mereplikakan kajian ini dan mempelbagaikan kaedah kajian turut dikemukakan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: strategi memori, strategi kognitif, strategi pembelajaran bahasa, bahasa Arab
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: Faculty of Islamic Contemporary Studies
Depositing User: Syahmi Manaf
Date Deposited: 13 Sep 2022 05:38
Last Modified: 13 Sep 2022 05:38
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/2771

Actions (login required)

View Item View Item