Mat Teh, Kamarul Shukri and -, Mohamad Amin (2009) Strategi memori dan kognitif: penggunaannya dalam pembelajaran bahasa Arab. Malaysian Education Deans’ Council Journal, 3 (1). pp. 76-86. ISSN 1985-546X
Text
FH02-FKI-18-16392.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text
FH02-FKI-18-16393.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
Abstract
Tinjauan literatur menunjukkan kepentingan strategi memori dan kognitif dalam pembelajaran bahasa pelajar. Kajian ini dijalankan untuk menerokai tentang penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan pelajar bahasa Arab di Sekolah Menengah Agama. Sampel terdiri daripada 460 orang pelajar Tingkatan 4 yang dipilih secara rawak daripada 13 buah Sekolah Menengah Agama di Terengganu. Data dikumpulkan menggunakan soal selidik kendiri untuk mengukur penggunaan strategi memori dan kognitif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan strategi memori dan kognitif dalam kalangan responden adalah rendah. Justeru, implikasi pedagogi mencadangkan agar pelajar diberi kesedaran tentang kepentingan strategi memori dan kognitif, mengadakan bengkel latihan, dan memaksimumkan penggunaan kedua-dua strategi tersebut. lmplikasi kajian lanjutan dengan mereplikakan kajian ini dan mempelbagaikan kaedah kajian turut dikemukakan.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | strategi memori, strategi kognitif, strategi pembelajaran bahasa, bahasa Arab |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education |
Divisions: | Faculty of Islamic Contemporary Studies |
Depositing User: | Syahmi Manaf |
Date Deposited: | 13 Sep 2022 05:38 |
Last Modified: | 13 Sep 2022 05:38 |
URI: | http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/2771 |
Actions (login required)
View Item |