Raihan, Mohd Arifin and Kamarul Shukri, Mat Teh and Norfazila, Ghazali (2018) Pengaruh kepimpinan, kurikulum dan iklim dini terhadap prestasi sekolah rendah di daerah Pekan. In: Kolokium Pendidikan Peringkat Kebangsaan 2018, 01 Dec 2018, PPD Machang, Kelantan.
![]() |
Text
FH03-FKI-19-22915.pdf Restricted to Registered users only Download (335kB) |
![]() |
Image
FH03-FKI-19-22916.jpg Restricted to Registered users only Download (569kB) |
![]() |
Text
FH03-FKI-19-22924.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
Iklim merupakan aspek yang penting selepas pengajaran dan pembelajaran dalam menentukan kejayaan sesebuah sekolah. Kebanyakan pelajar amat mudah dipengaruhi dengan persekitaran yang tidak sihat jika tidak di awasi dengan baik. Banyak kajian lepas yang dibuat menunjukkan hubung kait yang kuat antara iklim sekolah dan kejayaan pelajar. Justeru, kajian ini bertujuan untuk menyelidik persepsi guru terhadap perlaksanaan iklim dini di sekolah dan kesannya terhadap prestasi sekolah. Seramai 260 orang guru yang dipilih secara rawak daripada tiga belas buah sekolah kebangsaan di daerah Pekan terlibat dengan kajian ini. Penyelidikan ini menggunakan instrumen soal selidik sebagai alat kajian utama untuk mengumpul maklumat. Dapatan kajian menunjukkan persepsi guru secara keseluruhan terhadap pelaksanaan iklim dini pada tahap tinggi. Hasil kajian ini sedikit sebanyak memberi sumbangan terhadap implikasi teori dan pedagogi serta dijadikan panduan dalam meningkatkan kepimpinan sekolah.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education |
Divisions: | Faculty of Islamic Contemporary Studies |
Depositing User: | Muhammad Akmal Azhar |
Date Deposited: | 12 Nov 2020 07:44 |
Last Modified: | 12 Nov 2020 07:44 |
URI: | http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/1368 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |