Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki

Nor Hafizi, Yusof and Nurul Huda, Zainal Abidin (2018) Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki. In: Prosiding Seminar Antarabangsa al-Quran dalam Masyarakat Kontemporari 2018, 15-16 Sep 2018, Terengganu, Malaysia.

[img] Image
FH03-FKI-19-24189.jpg
Restricted to Registered users only

Download (127kB)

Abstract

Bacaan khusus Imam Hafs merupakan satu kaedah bacaan khusus al-Quran yang hanya berlaku pada kalimah-kalimah tertentu dalam al-Quran. Ia dianggap kaedah bacaan yang terkeluar dari kaedah usul Imam Hafs dan memerlukan kepada talaqqi dan musyafahah dari guru yang mutqin bagi menentukan kaedah sebutannya yang betul. Tinjauan yang dibuat mendapati masyarakat awam kurang menguasai bacaan khusus Imam Hafsini kerana ia memerlukan kepada pembelajaran khusus, perlu bertalaqi dengan guru dan tidak memadai dengan mempelajarinya melalui kitab-kitab tajwid semata-mata.Kajian ini bertujuan meninjau sejauh mana penguasaan pelajar dalam menguasai bacaan khusus Imam Hafs dan apakah terdapat perbezaan gender antara pelajar lelaki dan perempuan dalam menguasai kaedah bacaan ini. Kajian gabungan antara kualitatif dan kuantitatif ini akan menggunakan kaedah diskriptif dan ujian bacaan Analisa data akan menggunakan program SPSS bagi mendapatkan peratusan penguasaan pelajar dan perbandingan antara mereka. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang ketara dari segi gender dalam menentukan tahap penguasaan bacaan pelajar pada bacaan khusus Imam Hafs disamping faktor-faktor lain seperti usaha pelajar dalam mempelajarinya serta faktor bertalaqqi sama ada dengan guru, rakan atau bacaan contoh melalui audio atau Youtube.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Islamic Contemporary Studies
Depositing User: Muhammad Akmal Azhar
Date Deposited: 11 Nov 2020 01:39
Last Modified: 11 Nov 2020 01:39
URI: http://eprints.unisza.edu.my/id/eprint/1249

Actions (login required)

View Item View Item